Informatii despre Castelul Tepes
   
O.N.C.E.

Portrete de eroi

Ajutor de sublocotenent aviator Bucur STAN, participant la Primul Război Mondial

Flash news

Despre instituţie
Conducere
Sediu - Castelul Ţepeş
Legislaţie
Informaţii de interes public
Buletin informativ
Fişe de evidenţă


Cimitire de onoare
Mausolee
Mormântul Ostaşului Necunoscut
Monumente
Lista morţilor de război

Arhivă evenimente
Paşi prin istorie
Proiecte
Raport anual

Utilitate publică
Manual strămutări

Arhiva foto
Achiziţii
Diplome de excelenţă
Anunţuri
Download
Tabere de voluntari
Vitrina de carte
Legături utile


HOME      CONTACT

 

 


citește despre alți eroi
Portretul lunii februarie

Aviatorul Bucur Stan a fost atras din copilărie de mirajul zborului și a urmat Școala militară de pilotaj de la Cotroceni primind brevetul militar de pilot la data de 24 noiembrie 1914.

Zburător de elită, a fost unul dintre primii piloți români care a demonstrat eficacitatea avionului Bristol-Coandă, zburând cu acest aparat într-un raid în ziua de 4/17 iulie 1915, pe ruta București-Constanța.

La intrarea României în războiul de întregire națională, plutonierul aviator Bucur Stan a fost repartizat la Escadrila Bréguet din Grupul 2 escadrile, unitatea efectuând misiuni pentru Armata a 2-a română, executând misiuni de recunoaștere în zona Brașovului, iar de la sfârșitul lunii septembrie în zona Bran – Câmpulung Muscel.

După reorganizarea aviației militare la sfârșitul anului 1916, a fost repartizat la Escadrila de recunoaștere și bombardament ușor F.2 – Grupul 1 Aeronautic Bacău. Personalul navigant al escadrilei îndeplinea misiuni pentru Armata a 2-a română, în principal în sectorul Valea Oituzului – Mărășești. A fost avansat la gradul de plutonier major, primind în dotare avionul F. 40 nr. 3235, aparat cu care va face o bună parte din campania din anul 1917.

Pe data de 14/27 1917 ora 9.00, echipajul format din plutonierul major pilot Bucur Stan și Ion Guță, subofițer t.r. observator, a bombardat liniile inamice de la Mărăști. Un avion de vânătoare german tip Aviatik a atacat avionul în care se afla echipajul român. S-au schimbat rafale de ambele părți, 12 gloanțe lovind avionul nostru în carlingă și planuri.

În ziua de 25/8 iulie 1917, echipajul format din subofițerul Bucur Stan și căpitanul de marină observator Gheorghe Măicănescu, aflat la bordul avionului F. 40 nr. 3235, a survolat sectorul de front cuprins între Răcoasa și Poiana Încărcătoarea. Din „Jurnalul de front“ al Grupului 1 Aeronautic Bacău, aflăm că echipajul din care facea parte eroul nostru a intervenit salvator în momentul în care un avion inamic a atacat un alt avion românesc aflat în zonă. Pentru curajul deosebit dovedit în această situație, plutonierul major av. Bucur Stan a fost decorat cu „Virtutea Militar㓠cu spade clasa a II-a.

În luna august 1917, plutonierul major pilot Bucur Stan a totalizat 71 de ore și 15 minute de zbor, ceea ce reprezintă o performanță deosebită pentru acel timp. S-a remarcat prin colaborarea foarte bună cu locotenentul observator francez Brissaud, coleg de echipaj, alături de care a realizat multe victorii asupra inamicilor.

La 1 octombrie 1917, Bucur Stan a fost avansat la gradul de ajutor de sublocotenent, primind în dotare un avion nou, Farman 40 nr. 3274.

În perioada armistițiului și apoi a păcii de la Buftea-București, Bucur Stan a continuat să se antreneze pe avioane de vânătoare Nieuport.

Ajutorul de sublocotenent Bucur Stan a luptat și pe frontul din Ungaria în vara anului 1919. A îndeplinit misiuni de recunoaștere și bombardamente, fiind apreciat pentru curajul și promptitudinea dovedite în executarea misiunilor.

În ziua de 12 iunie 1919, aflat la bordul avionului de recunoaștere și captură, U.C.I. împreună cu locotenentul de marină observator Mihail Hurmuzescu, în timp ce survola orașul Miskolc, a fost atacat de două avioane de vânătoare maghiare. Locotenentul Hurmuzescu s-a apărat cu mult curaj, doborând un aparat inamic, însă avionul echipajului românesc a fost grav avariat. Cu foc la bord, echipajul Bucur Stan-Hurmuzescu a încercat să aterizeze forțat. Din nefericire, la contactul cu solul în apropiere de malul râului Sajo, la sud-vest de Miskolc, avionul a explodat, ucigându-i pe cei doi aviatori români.

Municipalitatea orașului Miskolc, in semn de recunoștință pentru jerfa eroilor români, a ridicat în memoria acestora un monument al cărui basorelief ilustrează o scenă de luptă grăitoare pentru faptele lor de vitejie.

 

(Sursa: Dr. Valeriu Avram, Zburătorii României Mari, Colecția „Cultul Eroilor”, Oficiul Național pentru Cultul Eroilor, Editura Alpha MDN SA, Buzău, 2007).

 


- sus -

 





 Monumente în suferinţă

  Portrete de eroi

  Prietenii ne scriu


DOWNLOAD

Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război

Convențiile de la Geneva și Protocoalele Adiționale

Imnul Eroilor (mp3)



Copyright © 2006 Oficiul Național pentru Cultul Eroilor