Informatii despre Castelul Tepes
   
O.N.C.E.
Portrete de eroi - locotenentul Eugeniu IORGULESCU
Flash news

Despre instituţie
Conducere
Sediu - Castelul Ţepeş
Legislaţie
Informaţii de interes public
Buletin informativ
Fişe de evidenţă


Cimitire de onoare
Mausolee
Mormântul Ostaşului Necunoscut
Monumente
Lista morţilor de război

Arhivă evenimente
Paşi prin istorie
Proiecte
Raport anual

Utilitate publică
Manual strămutări

Arhiva foto
Achiziţii
Diplome de excelenţă
Anunţuri
Download
Tabere de voluntari
Vitrina de carte
Legături utile


HOME      CONTACT

 

 


citește despre alți eroi

Portretul lunii ianuarie  

– Locotenentul Eugeniu IORGULESCU, erou aviator al Primului Război Mondial –

Locotenentul Eugeniu Iorgulescu s-a născut la 24 ianuarie 1881 în Iași. A urmat Școala de ofițeri de artilerie, fiind avansat la gradul de sublocotenent în rezervă la 10 mai 1914. A fost repartizat la Regimentul 5 artilerie din Târgu Jiu, unde a funcționat până în anul 1915. Într-un raport înaintat comandantului unității datat din 31 martie 1915, acesta cerea aprobarea să urmeze Școala militară de pilotaj, argumentând că domeniul reprezenta o preocupare mai veche, fiind deja absolvent al școlilor de zbor de la Juvissy și Buc din Franța.

Căpitanul aviator Andrei Popovici, directorul Școlii militare de pilotaj de la Cotroceni, a dat o rezoluție favorabilă, menționând că sublocotenentul de artilerie Eugeniu Iorgulescu „arată cunoștințe foarte bune și în explozibili”. În data de 3 martie 1916 a primit brevetul militar de pilot nr. 77.

La 5/18 mai 1916, Ministerul de Război a aprobat planul de acțiune al corpului de aviație român și, potrivit acestuia, sublocotenentul Eugeniu Iorgulescu făcea parte din Grupul 1 aviație – Escadrila pentru goana avioanelor inamice (de vânătoare) având funcția de ajutor al comandantului unității – locotenentul avitator Alexandru Pașcanu. Prin Ordinul nr. 509/1916 al Marelui Cartier General, începând cu 9/22 iulie 1916, pilotul Eugeniu Iorgulescu a fost activat definitiv în corpul de aviație român.

La intrarea României în războiul de întregire națională, sublocotenentul aviator Eugeniu Iorgulescu a fost repartizat la escadrila de recunoaștere București din cadrul Grupului 3 escadrile. Necesitățile frontului au determinat mutarea unității în localitatea Mircea Vodă din Dobrogea. Din lipsă de avioane, sublocotenentul Iorgulescu a îndeplinit, în lunile noiembrie și decembrie ale anului 1916, misiuni de observare făcând echipă cu locotenentul aviator Panait Cholet, comandantul escadrilei.

În după-amiaza zilei de 1 decembrie 1916, avionul MF 11, având la bord un echipaj franco-român din care făcea parte și locotenentul aviator Eugeniu Iorgulescu, a plecat într-o misiune cu risc deosebit din care pilotul român nu s-a mai întors acasă. A trecut un an și nimeni nu a știut ce s-a întâmplat cu echipajul franco-român.

După încheierea păcii de la Buftea – București din 24 aprilie/7 mai 1918, mulți prizonieri români au fost eliberați din lagărele din Bulgaria și s-au întors la unitățile lor. Printre aceștia, s-a aflat și plutonierul major aviator Ioan Radovici care căzuse prizonier la începutul lunii septembrie 1916 din cauza unei defecțiuni tehnice la motor. Acesta a furnizat informații deosebite privind soarta echipajului De Maille-Iorgulescu. Raportul, datat 4 iunie 1918, întocmit de plutonierul major aviator Ioan Radovici și înaintat Direcției Aeronauticii din Marele Cartier General român consemnează faptul că avionul românesc care bombarda Sofia a fost doborât de focurile antiaeriene de pe muntele Vitoșa. Aparatul s-ar fi sfărâmat iar pilotul și observatorul, un francez și un român, au fost luați prizonieri. A mai aflat apoi din spital că ofițerul român observator ar fi murit din cauza rănilor, nefiind tratat la timp. În finalul raportului său, plutonierul Radovici notează, cu sensibilitate:

„Regret că nu pot da informațiuni mai precise ce s-a făcut cu domnul locotenent Iorgulescu, caracter bun și prea blând și bun camarad, care pentru noi a fost un exemplu.”

Misiunea locotenentului Eugeniu Iorgulescu s-a desfășurat, într-adevăr, în discreția pe care a impus-o obiectivul vizat. Propunerea de a executa în mod voluntar această misiune a primit-o de la Marele Cartier General Român. A plecat în zbor fiind conștient că probabil nu se va mai întoarce la aerodrom. Cele trei bombe de fabricație românească tip „Drosescu” de 16 kg. fiecare, au lovit o aripă a Palatului regal din Sofia, provocând un important incendiu. Misiunea de sacrificiu a echipajului De Maille – Iorgulescu a fost, însă, o replică la atacurile aviației germane care decolau din Bulgaria și bombardau Capitala și sudul țării.

Ca recunoștinșă pentru serviciile militare aduse statului român, într-un moment crucial pentru devenirea țării noastre, locotenentul aviator Eugeniu Iorgulescu a fost decorat cu Ordinul „Steaua României” cu spade, în grad de cavaler și panglică de „Virtute Militară”.

 

(Sursa: Dr. Valeriu Avram, Zburătorii României, Colecția „Cultul Eroilor”, Oficiul Național pentru Cultul Eroilor, Editura Alpha MDN SA, Buzău, 2007)


- sus -

 





 Monumente în suferinţă

  Portrete de eroi

  Prietenii ne scriu


DOWNLOAD

Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război

Convențiile de la Geneva și Protocoalele Adiționale

Imnul Eroilor (mp3)



Copyright © 2006 Oficiul Național pentru Cultul Eroilor