Informatii despre Castelul Tepes
   
O.N.C.E.
Portrete de eroi -

– Locotenentul Ioan MĂRĂȘESCU, erou aviator al Primului Război Mondial

Flash news

Despre instituţie
Conducere
Sediu - Castelul Ţepeş
Legislaţie
Informaţii de interes public
Buletin informativ
Fişe de evidenţă


Cimitire de onoare
Mausolee
Mormântul Ostaşului Necunoscut
Monumente
Lista morţilor de război

Arhivă evenimente
Paşi prin istorie
Proiecte
Raport anual

Utilitate publică
Manual strămutări

Arhiva foto
Achiziţii
Diplome de excelenţă
Anunţuri
Download
Tabere de voluntari
Vitrina de carte
Legături utile


HOME      CONTACT

 

 


citește despre alți eroi
Portretul lunii decembrie

Locotenentul Ioan Mărășescu s-a născut la București la 1 februarie 1892. După terminarea liceului a urmat cursurile Școlii de ofițeri de infanterie, iar după avansarea la gradul de sublocotenent, la 1 iulie 1912, a fost repartizat la Batalionul 6.

Lipsa de personal navigant a determinat conducerea Corpului de Aviație Român să ceară Ministerului de Război acordarea unor fonduri pentru pregătirea unui număr mai mare de piloți și observatori aerieni, întrucât, pe frontul de vest, aviația își dovedise marea ei utilitate. Locotenentul Ioan Mărășescu a beneficiat de aceste măsuri, urmând Școala de zbor de la Băneasa. A fost un elev-pilot model, fiind apreciat de căpitanul Constantin Fotescu, pilot-instructor, care îl caracteriza astfel: „Locotenentul Mărășescu Ioan, provenit din arma infanteriei, a dovedit mult talent în a învăța într-un timp relativ scurt tehnica pilotajului. Foarte disciplinat, a respectat întocmai comenzile date de instructorul său. N-a produs nici un fel de accidente în timpul învățării tehnicii zborului. Curajos, a dat dovadă de multă stăpânire de sine atunci când i s-a oprit motorul în timpul unui zbor de antrenament. A aterizat perfect, punând în aplicațiune cele învățate. Caracter hotărât. Bun camarad. Are o cultură bine formată. Îi place să citească, să fie la zi cu noutățile din aviațiune. Ținută îngrijită, autoritar cu subordonații, dar respectat. Cred că va ajunge un foarte bun pilot și aviațiunea va câștiga prin lucrările sale”.

La intrarea României în război a fost repartizat la Grupul 2 escadrile iar personalul navigant al unității îndeplinea misiuni pentru Armata a 2-a română. S-a prezentat pe terenul de zbor de la Brașov în ziua de 26/8 septembrie 1916, primind în dotare un avion M. Farman cu motor de 80 CP.

Înaltul Comandament al Puterilor Centrale a declanșat o puternică ofensivă în Transilvania, în zona Sibiului la 13/26 septembrie 1916. Din cauza situației de pe Frontul de sud, armatele române din Transilvania n-au reușit să înainteze destul de repede, fapt ce le-ar fi permis să ajungă pe Târnave și Mureș, adică în centrul platoului transilvănean.

Ofensiva germană s-a declanșat inițial contra Armatei 1-a române din Oltenia, în zona de la nord-vest de Sibiu. Atacul de front de la Sibiu a fost susținut de o îndrăzneață manevră de învăluire a unui detașament de trupe alpine, care urmând pantele munților Sebeșului și Sibiului și îndreptându-se apoi spre est pe coamele munților Parângului, a ajuns și a interceptat trecătoarea Oltului la Căineni, mult în spatele trupelor române din zona Sibiului.

Pentru verificarea acestei mișcări și descoperirea acestui detașament alpin inamic au fost trimise mai multe avioane românești cu misiunea de a explora culmile munților Parângului. Unul dintre aceste echipaje a fost format din locotenentul pilot Ioan Mărășescu și locotenetul observator Petre Angelian și a căzut doborât de artileria A.A. și de tirul terestru inamic.

În toate lucrările privind activitatea aviației române în anii Primului Război Mondial, sau în cele referitoare la biografiile unor avitatori celebri, locotenentul Ioan Mărășescu apare ca decedat în ziua de 16/29 septembrie 1916, dată când a fost lovit de artileria A.A. și de tirul terestru și a aterizat forțat în liniile inamice. Realitatea este însă alta. Cercetarea unor documente inedite din Arhivele Militare Române – filiala Pitești, au scos la iveală faptul că locotenentul aviator Ioan Mărășescu a fost luat prizonier și a murit din cauza condițiilor grele într-un lagăr din Germania aflat în apropierea orașului Stralssund.

Prin I.D.R. nr. 3055 din 27 octombrie 1916, a fost decorat cu Ordinul „Coroana României” cu spade și panglică de „Virtute Militară”, „pentru faptul că spre a îndeplini misiunea ce avea de a duce un ordin al armatei 1 – nu a ezitat a pleca în liniile inamice și a aterizat în locuri unde nu știa dacă sunt trupe inamice sau amice. Acest ofițer este dat dispărut”.

. Locotenentul Ioan Mărășescu a fost, așadar, unul dintre primii ofițeri aviatori români care, în zilele foarte tensionate ale lunii septembrie a anului 1916, la debutul pentru România al Primului Război Mondial, a avut de îndeplinit o misiune deosebit de periculoasă și a plătit cu prizonieratul și cu viața, dar a reușit să își păstreze onoarea de cavaler al cerului.

 

(Sursa: Dr. Valeriu Avram, Zburătorii României, Colecția „Cultul Eroilor”, Oficiul Național pentru Cultul Eroilor, Editura Alpha MDN SA, Buzău, 2007)


- sus -

 





 Monumente în suferinţă

  Portrete de eroi

  Prietenii ne scriu


DOWNLOAD

Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război

Convențiile de la Geneva și Protocoalele Adiționale

Imnul Eroilor (mp3)



Copyright © 2006 Oficiul Național pentru Cultul Eroilor