Informatii despre Castelul Tepes
   
O.N.C.E.

Portrete de eroi
Sublocotenentul (r) av. Petre CREȚU, participant la Primul Război Mondial -

Flash news

Despre instituţie
Conducere
Sediu - Castelul Ţepeş
Legislaţie
Informaţii de interes public
Buletin informativ
Fişe de evidenţă


Cimitire de onoare
Mausolee
Mormântul Ostaşului Necunoscut
Monumente
Lista morţilor de război

Arhivă evenimente
Paşi prin istorie
Proiecte
Raport anual

Utilitate publică
Manual strămutări

Arhiva foto
Achiziţii
Diplome de excelenţă
Anunţuri
Download
Tabere de voluntari
Vitrina de carte
Legături utile


HOME      CONTACT

 

 


citește despre alți eroi
Portretul lunii aprilie

Fiul lui Anghel și al Nataliei, Petre Crețu s-a născut la 28 iunie 1891 în orașul Bârlad. A urmat cursurile Școlii Superioare de Arte și Meserii din București, fiind unul dintre elevii premianți ai școlii. Atras de cariera militară, în urma concursului, a reușit la Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină-secția artilerie, pe care a urmat-o între anii 1912-1914. La 1 octombrie 1914, prin Înaltul Decret Regal nr. 3750/1914 a fost avansat la gradul de sublocotenent și repartizat la batalionul de specialități din București. Foaia calificativă semnată de locotenentul colonelul Gh. Stambulescu, comandantul Batalionului de specialități consemnează următoarele despre tânărul ofițer: „Sănătos, rezistent, poate face campania. Cam greoi în mișcări. Are cunoștințe tehnice bune fiind diplomat al Școlii Superioare de Arte și Meserii din București. Ar putea conduce mulțumitor unitatea sa. Disciplinat, are simțul datoriei. A îndeplinit bine serviciul său. A fost avansat la 1 octombrie 1914 la gradul de sublocotenent“.

Atras de miracolul zborului, a cerut detașarea la Corpul de Aviație și la 15 septembrie 1915 s-a prezentat la Comandamentul Corpului de Aviație aflat pe aerodromul militar de la Cotroceni.

Sublocotenentul (r) Petre Crețu a urmat Școala de pilotaj și la 9 iunie 1916 a primit brevetul militar de pilot nr. 87. În ordinea de bătaie a Corpului de Aviație român stabilită de Ministerul de Război în anul 1916, sublocotenentul av. Petre Crețu este nominalizat ca pilot de rezervă la Escadrila pentru reglarea tirului – Grupul 1 escadrile, comandat de căpitanul av. Alexandru Sturdza.

Prin Ordinul nr. 509 al Marelui Cartier General român, începând cu 9/22 iulie 1916, un număr de 13 ofițeri piloți și observatori aerieni au fost activați în Corpul de Aviație, al doilea pe lista oficială se află sublocotenentul Petre Crețu din Batalionul de specialități. La mobilizare a fost repartizat ca pilot în subordinea Grupului 1 escadrile și execută misiuni pentru Armata 1-a română.

La sfârșitul lunii septembrie 1916, sub presiunea ofensivei trupelor Puterilor Centrale, unitățile românești ale Corpului 1 Armată au fost nevoite să se retragă pe Valea Oltului. Personalul navigant și tehnic al Grupului 1 escadrile a primit ordinul să se mute pe aerodromul de rezervă aflat lângă localitatea Râureni. În această acțiune s-a remarcat prin curaj și spirit organizatoric și sublocotenentul av. Petre Crețu.

Comandamentul Armatei 1-a române avea nevoie de informații privind ofensiva trupelor inamice și locul până unde au ajuns acestea. În ziua de 16/29 septembrie 1916, de la Râureni, au decolat două avoane M. Farman pilotate de locotenentul Ioan Mărășescu și sublocotenentul (r) Petre Crețu. Aviatorii aveau misiunea să survoleze localitatea Tălmaciu, aerodromul fiind deja ocupat de trupele Puterilor Centrale. Ordinul de survol a fost dat de locotenent colonelul Constantin Găvănescu, sub-șef de stat major al Armatei 1-a române.

Deși fusese informat că terenul de zbor de la Tălmaciu era ocupat de germani care instalaseră aici o baterie de artilerie A.A. dotată cu tunuri de 105 mm, comandantul Constantin Găvănescu a fost categoric, trimițându-i pe cei doi aviatori români la o moarte sigură, amenințându-i că în caz de neexecutare, îi va trimite în fața Curții Mațiale pentru a fi pedepsiți conform legilor războiului. Neavând altă soluție, piloții Crețu și Mărășescu au tras la sorți și primul a plecat în misiunea de sacrificiu sublocotenentul (r) av. Petre Cețu, care n-a acceptat să fie însoțit de un observator, știind că își va pierde viața în această misiune. Ceea ce s-a și întâmplat. Zburând deasupra aerodromului de la Tălmaciu, bateria A.A. germană de 105 mm a tras o singură salvă și un obuz a lovit în plin Farman-ul românesc, care a luat foc și s-a prabușit la sol, pilotul Petre Crețu fiind ucis.

Cel de-al doilea echipaj format din locotenentul pilot Ioan Mărășescu și sublocotenentul observator Petre Angelian a avut mai mult noroc. Grav avariat de focul artileriei Antiaeriene germane, avionul românesc a aterizat forțat iar echipajul a fost capturat de trupele inamice. Locotenentul av. Ioan Mărășescu a fost trimis în lagărul de la Stralssund – Germania, unde a murit din cauza rănilor și a tratamentului rău la care a fost supus.

Pentru eroismul de care a dat dovadă, sublocotenentul av. Petre Crețu a fost decorat post-mortem cu Ordinul „Coroana României“ cu spade în gradul de ofițer, „pentru că a avut de dus un ordin și nu a ezitat să treacă prin liniile inamice“.

 

(Sursa: Dr. Valeriu Avram, Zburătorii României Mari, Colecția „Cultul Eroilor”, Oficiul Național pentru Cultul Eroilor, Editura Alpha MDN SA, Buzău, 2007)


- sus -

 





 Monumente în suferinţă

  Portrete de eroi

  Prietenii ne scriu


DOWNLOAD

Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război

Convențiile de la Geneva și Protocoalele Adiționale

Imnul Eroilor (mp3)



Copyright © 2006 Oficiul Național pentru Cultul Eroilor