Informatii despre Castelul Tepes
   
O.N.C.E.
Portrete de eroi -

–Soldatul pontonier Eftimie Croitoru, eroul român care a salvat Podul de la Tiszalok –

Flash news

Despre instituţie
Conducere
Sediu - Castelul Ţepeş
Legislaţie
Informaţii de interes public
Buletin informativ
Fişe de evidenţă


Cimitire de onoare
Mausolee
Mormântul Ostaşului Necunoscut
Monumente
Lista morţilor de război

Arhivă evenimente
Paşi prin istorie
Proiecte
Raport anual

Utilitate publică
Manual strămutări

Arhiva foto
Achiziţii
Diplome de excelenţă
Anunţuri
Download
Tabere de voluntari
Vitrina de carte
Legături utile


HOME      CONTACT

 

 


citește despre alți eroi

–Soldatul pontonier Eftimie Croitoru, eroul român care a salvat Podul de la Tiszalok –

Soldatul pontonier Eftimie Croitoru s-a născut în data de 16 august 1914 în comuna Sfințești din câmpia Teleormanului, la câțiva kilometri de Roșiori. Ca elev are un comportament exemplar iar după finalizarea cursurilor școlii elementare este dus de tatăl său în Roșiori pentru a deprinde meseria de croitor pe care, după trei ani de pregătire, o va practica în comuna sa natală. Înainte de cel de-al Doilea Război Mondial pentru tânărul Eftimie viața își urmează cursul normal: se căsătorește și are copii dar, din păcate, își pierde prima soție și fetița. După o perioadă își reface viața alături de o altă femeie care îl va ajuta să își crească băiețelul și care îi va naște în anul 1942 o altă fetiță.

Evenimentele de după 23 august 1944 îl găsesc pe soldatul Eftimie Croitoru încadrat în Compania 18 Poduri Râuri din cadrul Armatei a 4-a, cea care a participat la eliberarea nord-vestului României, finalizată la 25 octombrie 1944. Potrivit Jurnalului de operații al Comandamentului Geniului, Compania 18 Poduri Râuri se afla la 8 noiembrie 1944 la Tiszalok pentru a susține trecerea Diviziei 11 Infanterie în capul de pod creat de aliați, la începutul operațiunilor de eliberare a Ungariei.

La data de 15 noiembrie 1944, Compania 18 Poduri Râuri primește ordin de la comandantul geniului Armatei a 4-a să își concentreze întregul material de pod la Tiszalok, unde urmează să se întindă un pod de 16 tone. Pentru urgentarea întinderii și dării în folosință a podului, la operațiunile de descărcare și transport a materialului au fost alocate forțe suplimentare din două batalioane ale Corpului 6 Armată.

În continuarea tradiției primei companii de pontonieri ce lua ființă la 25 februarie 1866 – care în perioada 14-31 august 1877 a întins podul de vase la Siliștioara-Măgura făcând posibilă trecerea oastei române ce a câștigat prin mari jertfe independența de stat a României – Compania 18 Poduri Râuri construiește la Tiszalok, pe Tisa, într-un interval de câteva zile, un pod cu o lungime totală de 218 m alcătuit în mare parte din vase (198 m), căluși (8m) și o porțiune de pod improvizat (12 m). Acesta necesita permanentă supraveghere pentru a nu fi distrus de plutele sau de minele lansate pe apă de inamic. Efectivele companiei care era de serviciu chiar în prima noapte după finalizare, în 17 noiembrie, adunându-și toate forțele rămase după efortul de realizare a podului, vegheau la menținerea integrității podului când o mină ajunge în apropierea acestuia, în dreptul soldaților pontonieri Croitoru Eftimie și Stan Gheorghe. Soldatul Eftimie Croitoru face eforturi să o țină în depărtare pentru a exploda înainte de a ajunge la pod. După explozie, podul este salvat însă, din nefericire, cu prețul vieții soldatului Eftimie Croitoru.

Eftimie Croitoru a fost decorat „post-mortem” cu cea mai înaltă distincție ostășească de război „Virtutea militar㔠clasa I. În propunerea de decorare, făcută de comandantul geniului Armatei a 4-a române, stă scris:

„Pentru patriotismul și spiritul de sacrificiu cu care în seara zilei de 17 noiembrie 1944, fiind în garda de întreținere a podului peste Tisa, la Tiszalok, a oprit o mină de curent lansată pe apă de inamic, lovind-o, conștient de pericol, cu cangea peste catarg, producând explozia înainte de a atinge podul și salvând astfel podul, singura arteră de comunicație a Corpului 6 armată la sud de Tisa. Explozia minei i-a provocat moartea.”

În prezent, ne mai amintesc de jertfa eroului român de la Tiszalok numele unor străzi din mai multe orașe ale țării, remorcherul fluvial „Eftimie Croitorul” sau un traseu montan din munții Bucegi (Traseul Soldat Eftimie Croitoru).

(Sursa: Revista Document, anul XIII, nr. 4 (50)/2010, filele 81-85)


- sus -

 





 Monumente în suferinţă

  Portrete de eroi

  Prietenii ne scriu


DOWNLOAD

Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război

Convențiile de la Geneva și Protocoalele Adiționale

Imnul Eroilor (mp3)



Copyright © 2006 Oficiul Național pentru Cultul Eroilor